U W A G A  !

 Z dniem 1 stycznia 2009r. weszły w życie przepisy ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 3.10.2008r. Nr 195, poz. 1198).  

Znowelizowana ustawa wskazuje terminy, w jakich jesteśmy zobowiązani wystąpić o wydanie nowego dowodu osobistego oraz przyczyny jego unieważnienia.

Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w razie:

1) zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym – termin 14 dni,

2) uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby – niezwłocznie,

3) upływu terminu ważności dowodu osobistego – nie później niż na 30 dni przed upływem tego terminu.

 Dowód osobisty podlega unieważnieniu:

 1) z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego,

2) z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez jego posiadacza,

3) z dniem zgonu jego posiadacza,

4) z dniem odbioru dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w pkt.1 i 6,

5) po upływie 3 miesięcy od zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym – w tym zmiana adresu, nazwiska – w przypadku niezłożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę,

6) z dniem upływu ważności dowodu osobistego.

 W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin, o którym mowa w pkt. 5 wynosi 4 miesiące.